Ontdek het pijnlijke verleden

boek1

Wat te doen in Amsterdam? Bezoek het Torture Museum

Weet je even niet wat je moet doen tijdens je bezoek aan Amsterdam? Bezoek het Torture Museum! Dit is een uniek museum dat zich richt op martelwerktuigen uit de tijd van de Middeleeuwen tot de Franse Revolutie, die eindigde in 1799. In dit museum kun je je even terug in deze tijd wanen en leren over de verschillende martelwerktuigen die in deze tijd gebruikt werden om mensen te martelen, folteren of te doden.

Het Torture Museum bevindt zich in een oud grachtenpand aan de Singel in Amsterdam, op nummer 449. Recht tegenover het Torture Museum is de Bloemenmarkt, wat een schril contrast geeft. Het ene moment loop je tussen de vrolijke bloemen, het volgende moment ga je door een deur en bevindt je je in de wereld van marteling en foltering. Je waant je in dit pand, dat precies in de sfeer van alle martelwerktuigen is, terug in de Middeleeuwen, toen het nog heel normaal was om verklaringen af te dwingen door middel van pijn of door mensen publiekelijk ter dood te veroordelen. Het museum is opgericht in 1988, met de gedachte dat deze martelwerktuigen slechts nog in een museum te zien moeten zijn. Het museum wijst de bezoekers dan ook op acties van Amnesty International en verdragen over de mensenrechten.

Marteling en foltering

In het Torture Museum zijn minstens veertig verschillende martelwerktuigen te vinden die gebruikt zijn tot het eind van de Franse Revolutie. In het museum zijn onder andere een guillotine, pijnbank, duimschroeven en inquisitiestoel te vinden. Dit is slechts een kleine greep uit de grote tentoonstelling die ‘Straffen en vonnissen in de Middeleeuwen’ heet. De tentoongestelde werktuigen zijn geïllustreerd en hebben historische achtergrondinformatie in acht verschillende talen.

Vroeger was marteling en foltering heel normaal. Overheden gebruikten pijn om te laten zien dat ze nog altijd het recht hadden om te beschikken over het lichaam en het leven van hun onderdanen, de Spaanse Inquisitie had een heel arsenaal aan martel instrumenten dat zij inzetten om de misdaad van hekserij en ketterij uit te bannen, iets waar zelfs speciale middelen voor zijn ontworpen. De beul en zijn familie daarentegen waren de meest verachte burgers uit de stad, daar de beul slechts zijn ambtelijke plicht vervulde. Op het schavot overtuigde hij het publiek ervan dat het vonnis streng maar rechtvaardig was, iets wat daarna beloond werd met applaus van het publiek.

Meer informatie

Als je naar iets zoekt om te doen in Amsterdam, ga dan zeker naar het Torture Museum. Op aanvraag zijn er ook rondleidingen mogelijk voor groepen, scholen en verenigingen. Deze rondleidingen moeten minstens twee weken van te voren geboekt worden. Voor middelbare scholieren biedt het Torture Museum een lesbrief aan die doet nadenken over marteling in de hedendaagse tijd. Als je meer informatie wil over het Torture Museum, openingstijden of mogelijkheden voor rondleidingen, kun je contact opnemen via het contactformulier. Op de website zelf kun je ook een prijslijst vinden voor je bezoekje aan het Torture Museum.

Torture Museum
Singel 449
1012 WP Amsterdam

Info@torturemuseum.org

Het Torture Museum is dagelijks geopend vanaf 10.00 tot en met 23.00 uur.

Boek nu